Skip to main content

CHCETE SE STÁT PROFESIONÁLNÍM PILOTEM?

Třeba ještě žádný průkaz pilota nemáte, nebo si možná jako držitelé průkazu způsobilosti SPL nebo PPL říkáte, že vám tento průkaz již přestává stačit a je načase na své cestě udělat další krok.

Víte už, co je cílem vaší cesty?


Aerolinka?


Letecká záchranná služba?


Business Aviation? 


Létání jen tak pro zábavu?

Jsme letecká společnost DSA a jako provozovatel letecké školy, aerotaxi a letecké záchranné služby bychom vám rádi na vaší cestě byli partnerem.


Největší letecká škola 
v ČR


Studentů ve výcviku v letošním roce 


9/10 studentů úspěšně absolvuje závěrečné zkoušky na první pokus


Zkušenosti s leteckým výcvikem možná již máte, možná ne, ale je vám dozajista jasné, že klíčem k úspěšnému dosažení průkazu profesionálního pilota je výběr správné školy. Asi se (zcela oprávněně) obáváte toho, že byste při výběru školy mohli udělat chybu. Tuto obavu plně chápeme. Kvalita leteckých škol a jimi poskytovaných výcviků je různá a je zde tedy nutno volit velmi pečlivě a obezřetně. 

Nesprávná volba letecké školy může mít za následek řadu vážných potíží při vaší cestě za vytyčeným cílem. 

Od netransparentních platebních podmínek vedoucích k vyšší skutečné ceně výcviku přes neúspěch u zkoušky dovednosti s letovým examinátorem až po to, že vás při výběrových řízeních převálcují lépe vycvičení absolventi jiných (těch opravdu dobrých) škol.

Níže uvádíme konkrétní nedostatky, na které si stěžují studenti, když přecházejí z jiné letecké školy k nám. Protože samozřejmě usilujeme o to, abyste si vybrali právě naši leteckou školu, snažíme se zdůraznit kontrast mezi tím, jak by to mohlo vypadat jinde a jak to vypadá u nás.

Jak tedy NEUDĚLAT CHYBU při výběru letecké školy a nevyhodit miliony oknem?

1. Necháte se opít rohlíkem?

× Existují letecké školy, které vám naslibují výcvik pilota letecké záchranné služby (HEMS), přitom samy v takovém druhu provozu nijak nefigurují a nikdy ani nefigurovaly.

My se jako DSA od těchto praktik kategoricky distancujeme, protože dobře víme, že slíbit někomu hned na samém začátku výcviku, že dosáhne potřebné úrovně dovedností pilota HEMS, prostě nejde. Jistě, studenty, kteří si dali za cíl stát se pilotem HEMS, se snažíme pro tuto pozici formátovat už v průběhu výcviku, ale i zde platí, že všechno má svůj čas.
✓ Veřejně dostupnou informací je, že jedinou společností schválenou Úřadem pro civilní letectví, která provozuje současně leteckou školu a HEMS, je letecká společnost DSA a.s.

2. Výcvik ve škole, která je „levná“

Uveďme si pro ilustraci příklad z běžného života. Mnoho lidí si do domácí tiskárny raději koupí neoriginální náplň, protože je levnější než ta originální od výrobce tiskárny. Proč byste platili hodně peněz za náplň, když Vám pro domácí účely bude bohatě stačit ta o hodně levnější? Proti tomu nelze nic říct. Je to efektivní způsob, jak ušetřit nějakou tu stokorunu s téměř nulovým rizikem. A kdyby náhodou ta levná náplň byla fakt nekvalitní, prostě to s ní pro jednou vydržíte, nebo ji vyhodíte a vyberete si jinou značku. Těch pár korun, které jste za první náplň vyhodili oknem, Vás jistě až tak nebolelo. A za zkoušku to stálo.

S leteckým výcvikem je to ale úplně jinak a peníze vyhozené oknem za nekvalitní výcvik opravdu zabolí.

 
Jakmile ale narazíte na spojení výrazů „levný“, „sleva“ a „letecký výcvik“, je rozumné zbystřit. Ceny výcviků se mohou mezi jednotlivými školami jistě lišit, ale pokud je rozdíl větší, je to důvod k zamyšlení. Zatímco nekvalitní náplň do tiskárny poznáte hned při tisku prvních stránek, nekvalitní leteckou školu obvykle tak rychle nepoznáte. Bez dosavadních zkušeností v oboru totiž nevíte, jak v tomto specifickém případě má kvalita vypadat. Navíc nemáte možnost snadného porovnání.

Že je ve Vaší škole výcvik nekvalitní, si uvědomíte až zadlouho, kdy už Vám dávno ujel vlak a spousta peněz je pryč. Jak to s tou kvalitou bylo, se možná také dozvíte třeba až při výběrovém řízení do aerolinky, kdy uslyšíte, jak se uchazeči z kvalitních leteckých škol baví o věcech, které jste Vy při výcviku třeba ani nedělali, nebo o kterých jste dokonce ani nikdy neslyšeli…Nebo se to dozvíte tak, že ve výběrovém řízení neuspějete, protože Váš výcvik zkrátka nestál za nic.

 
Vysoké požadavky na bezpečnost a kvalitu s sebou nesou poměrně vysoké náklady na certifikaci a údržbu letadel, na výcvik personálu apod. Pokud je tedy výcvik až moc levný, někde něco nejspíš není dobře. Je to nízká úroveň bezpečnosti? Šetří se na údržbě Nekvalitní instruktoři? Předpotopní technika?

Výcvik pilota je nákladná záležitost. Budoucí pilot dopravního letadla musí počítat s investicí cca 1,6 milionu Kč, budoucí pilot letecké záchranné služby bude muset vynaložit skoro 2,5 milionu, aby dosáhl na potřebnou kvalifikaci. 

a) Uvedená cena je bez DPH

× Některé letecké školy uvádí ceny výcviků a letových hodin bez DPH. Opticky pak taková cena vypadá samozřejmě výrazně lépe než cena skutečná. Výcvik v takové škole bude nakonec minimálně o 21% dražší, než to na první pohled vypadalo.
✓ Letecká škola DSA vždy transparentně uvádí ceny včetně DPH. K tomu není co dodat.

b) Pozor, zda v ceníku něco nechybí

× Cena výcviku se sestává z několika položek. 
Dejte pozor na to, aby byly v ceníku všechny transparentně uvedeny, ať nejste později nepříjemně překvapeni. 
 
Často v ceníku může chybět cena za instruktora na palubě, hodinová sazba může být počítána na základě ceny paliva třeba před 5 lety s tím, že se dorovná jakýmisi podivnými palivovými poplatky, jejichž výši Vám dopředu nikdo neřekne. 
 
Možná ještě někdo někde jen tak okrajově zmíní, že existuje něco jako přistávací a navigační poplatky, ale jejich reálnou výši Vám opět nikdo neprozradí. 
 
Občas škola do ceny výcviku nezahrne zkoušky s examinátorem apod.

✓ S výrazem „palivový poplatek“ se u nás nesetkáte. A přistávací a navigační poplatky? Záleží, kolikrát a kde v průběhu výcviku budete přistávat. Kolik to přesně bude, Vám na korunu přesně dopředu neřekne nikdo. My Vám ale vzhledem k velkému počtu výcviků, které provádíme, dokážeme na základě skutečných výší těchto poplatků u posledních absolventů poměrně přesně říci, jakou částku byste měli reálně očekávat.

c) Je to levné, protože se v simulátoru odsedí maximum a v letadle minimum

× Předpis dává leteckým školám při některých výcvicích do určité míry volnou ruku, jaký poměr výcviku v simulátoru a v letadle zvolí.

Letová hodina v letadle je obvykle dražší než hodina v simulátoru. To je logické vzhledem k jejich různým pořizovacím cenám a velmi rozdílným nákladům na provoz a údržbu.
 
Některé letecké školy Vám ale neřeknou, že atraktivní cena u nich stojí na tom, že se při daném výcviku do letadla podíváte jen minimálně. Ty reálné zkušenosti Vám potom můžou chybět u zkoušky i v životě.
 
Odlétat skoro vše v simulátoru na úkor hodin v letounu se mnohdy nevyplácí. Simulátor je skvělý nástroj, který má své nezpochybnitelné výhody a k některým výcvikům neodmyslitelně patří, let skutečným letadlem ale určitě plně nenahradí.

✓ DSA nealokujeme hodiny do simulátoru a letadla tak, aby byla výsledkem úplně nejnižší cena, ale aby to mělo výcvikově smysl. Že je to správný přístup, se nám už léta potvrzuje vysokou úspěšností našich absolventů u zkoušek a při výběrových řízeních.

d) Pozor, jaký čas Vám bude letecká škola účtovat

× Můžete se setkat zpravidla se dvěma přístupy.

Buď Vám letecká škola účtuje dobu strávenou v letadle od zahájení pojíždění po úplné zastavení před hangárem, nebo Vám účtuje dobu od vzletu do přistání. V konečném důsledku je to nakonec poměrně velký rozdíl.

Představte si výcvikový let, kdy 15 minut pojíždíte a 60 minut strávíte v letadle. V jedné letecké škole zaplatíte 60 minut, ve druhé 75 minut.

Tento výcvikový let pro Vás bude v druhé škole o 25% dražší. Vaše snaha o minimalizaci nákladů pak může ve druhé škole vést k tomu, že budete při předletových postupech spěchat, aby bylo pojíždění co nejkratší, zbytečně zapomenete na některý z důležitých úkonů, a to už může mít vážné následky.

✓ Letecká škola DSA má transparentní ceník, který obsahuje všechny položky, které tam mají být. U nás platíte pouze dobu, kterou strávíte ve vzduchu. Pojíždění Vás nic nestojí, nebudete tedy při předletových postupech nikam zbytečně spěchat a všechno bude tak, jak má být. Bezpečné. Pro nás v DSA je navíc velmi důležité, aby byli naši studenti v psychické pohodě bez zbytečných tlaků okolí a mohli se tak plně soustředit na výkon. První výcvikové lety bývají náročné téměř pro každého, a proto je žádoucí vybrat pro svůj výcvik stabilní zázemí, kde si tento faktor uvědomují a berou na něj ohled. Také proto u nás nikdy nezaplatíte za čas v letadle strávený na zemi.

3. „Jsme nejlepší, naši instruktoři jsou nejzkušenější“, tvrdí o sobě některé letecké školy

× Kdo tohle o sobě říká, ten si to dle našeho názoru spíše jen přeje, než aby to byla pravda. A často to být pravda opravdu nemusí. Za skutečně dobrou školu totiž mluví výsledky a její pověst mezi leteckými společnostmi a významnými organizacemi, na kterých letecká doprava stojí.
✓ Že jsme nejlepší, o sobě tvrdit nebudeme. Jednak proto, že je to až příliš odvážné tvrzení a jednak proto, že takový výrok stejně nelze snadno ověřit. Věříme ale, že jsme v poskytování leteckých výcviků velmi dobří. Vede nás k tomu vysoká úspěšnost našich absolventů ve výběrových řízeních a zpětná vazba z leteckých společností, že naše absolventy vnímají jako záruku kvality. Že máme v letecké odborné sféře vysoký kredit dokládá také to, že býváme často osloveni Úřadem pro civilní letectví nebo Řízením letového provozu s.p. za účelem nejrůznější spolupráce. Zástupci naší společnosti se tak jako členové odborných pracovních skupin podílejí na implementaci nových postupů na národní úrovni, organizují odborné semináře a přednáší na konferencích zabývajících se aktuálními potřebami a trendy v letectví.

4. „Všechna naše letadla jsou vybavena glass cockpitem, konvenční přístroje jsou minulost“, tvrdí některé letecké školy

× Některé letecké školy se chlubí tím, že všechny letouny v jejich letadlovém parku jsou vybaveny výhradně tzv. glass cockpitem či EFISem, a že konvenční přístroje (tzv. budíky) v dnešní době nemají své místo. Opak je pravdou. Většina dopravních letadel je sice těmito systémy vybavena, nicméně konvenční přístroje hrají mnohdy svou důležitou roli jako přístroje záložní v případě selhání glass cockpitu. Navíc stále platí, že mnohá letadla v obchodní letecké dopravě jsou vybavena pouze těmito konvenčními přístroji. Kdo umí létat podle konvenčních přístrojů, se glass cockpit naučí hravě. Kdo létal celý výcvik jen glass cockpit a má se doučit konvenční přístroje, nemá před sebou snadný úkol. A hádejte, co může být jedna z věcí, kterou Vám udělají při letu na simulátoru v rámci výběrového řízení do letecké společnosti? Nasimulují Vám závadu glass cockpitu. Piloti, kteří nic jiného než glass cockpit při výcviku nepoznali, nebo se konvenčními přístroji zabývali jen okrajově, v takové chvíli končí.
✓ Naše letecká škola má v letadlovém parku zastoupeny jak letadla s glass cockpitem, tak s konvenčními přístroji. Ať už se tedy při výběrovém řízení, nebo v letovém provozu setkáte s jejich závadou, budete si umět poradit.
Glass cockpit Analog cockpit

5. Úroveň výcviku s otazníkem

× Takovým nešvarem některých leteckých škol je, že si pod leteckým výcvikem představují to, že se jen létá. To ale není dobře. 

Každému letu má předcházet briefing, kde se žák učí nejen zhodnotit meteorologickou situaci a další provozní záležitosti, ale pohovoří si s instruktorem i o náplni nadcházejícího výcvikového letu. Po letu má zase nastat debriefing, při kterém žák společně s instruktorem proběhnuvší let rozeberou a zhodnotí dosavadní pokrok. Mnohé školy tohle nedělají, nebo to nedělají pořádně, protože je to stojí čas a peníze. Přitom je tato část výcviku opravdu důležitá. Že s Vámi někdo udělá debriefing po cestě z navigačního letu nebo při pojíždění po přistání, je k ničemu. V takové chvíli pořád ještě řídíte letadlo, což Vám zabírá nemalou kapacitu. Vystoupíte z letadla a už si půlku zo toho, co Vám někdo vykládal, nebudete pamatovat, natož abyste se z toho poučili do dalších letů.
✓ V DSA důsledně dbáme, aby každému letu předcházel patřičný briefing a po letu následoval rozbor daného letu. Uvědomujeme si, jak je tato část výcviku nesmírně důležitá.

6. Chybějící standardizace

× Standardizace je jedním ze základních pilířů letectví a je nesmírně důležité, aby byla reflektována již ve výcviku.
Každý pilot by měl postupovat v souladu se standardními provozními postupy společnosti, ve které létá. Stejně tak by měla podle standardních provozních postupů fungovat letecká škola.
Nemělo by se Vám stát, že Vám „instruktor A“ řekne, ať danou věc děláte takto, a při příštím letu Vám „instruktor B“ řekne, že takto to určitě dělat nemáte, že to máte dělat jinak.
Jak „instruktor A“, tak „instruktor B“ mohou mít klidně pravdu, oba postupy mohou být správné a bezpečné, akorát každý z pánů preferuje jiný postup.
Tato situace by ale ve výcviku nastat neměla, protože je pro studenty matoucí a všechno matoucí může být ve svém důsledku i rizikové.
✓ Solidní letecká škola má postupy popsané tak, že všichni instruktoři postupují v klíčových záležitostech totožně a až nad tyto standardní postupy teprve přidávají svou životní zkušenost, kterou Vám předávají a ze které můžete Vy dále čerpat. S tímto výcvikově smysluplným přístupem se setkáte i v DSA.

7. Instruktoři, kteří možná mají svůj primární zájem někde jinde

× Mnohé letecké školy mají svůj instruktorský tým založený výhradně na externistech, tedy na pilotech, kteří primárně létají v jiné letecké společnosti a jako instruktoři působí pouze ve svém volném čase nad rámec svého zaměstnání.

U kolektivu, který je založen pouze na externistech, kteří se v letecké škole ukážou jednou za čas a ani se mezi sebou vzájemně nepotkávají, hrozí, že výcviku nových pilotů nebudou přikládat takovou důležitost, jako svému primárnímu zaměstnání. Snadno se může stát, že tu nebude fungovat přenos informací. To nakonec odnesete vy jako žák, který si toho z výcvikového letu tolik neodnese. Rozhodně ale netvrdíme, že se to tak děje všude.

✓ Tým naší školy se sestává z instruktorů, kteří pracují pro DSA na hlavní pracovní poměr a v rámci naší společnosti případně působí také jako piloti obchodní letecké dopravy nebo letecké záchranné služby apod., a dále také z instruktorů, kteří kromě DSA létají i pro jinou leteckou společnost – typicky aerolinku nebo společnost působící v business aviation. Jsme jeden tým, kterému záleží na tom, aby u nás vše dobře šlapalo, aby naši žáci odcházeli jako kvalitně vycvičení piloti a aby nás doporučovali dalším zájemcům o letecký výcvik. Uvědomujeme si, že spokojený žák je naší nejlepší reklamou.

8. (Ne)poctivý IFR

× Opět jeden příklad pro ilustraci.

Standardní let s cestujícími se téměř v celé délce řídí pomocí systémů prostorové navigace (RNAV) a sestává z přístrojového odletu, letu po letových tratích, přístrojového příletu, přiblížení (nejčastěji s využitím systému ILS) a přistání.

Přílet, přiblížení a přistání jsou nejnáročnější. Pilotům obvykle hodně pomáhá aktivovaný autopilot, nebo alespoň zobrazený flight director a také to, že je většinou na konci letu řídící letového provozu vektorují. Při vektorování piloti pouze poslouchají pokyny řídících a ti je navedou přímo na finální sestup obvykle v ose dráhy. Tento scénář pilotům práci velmi zjednodušuje. Čas od času to ale není taková hračka.

Vektorování nemusí být k dispozici, letiště není vybaveno systémem ILS, ale např. pouze obtížnějším NDB přiblížením, a ještě k tomu máte závadu RNAV. Aby toho nebylo málo, nemusí být ani až tak pěkné počasí. Dobře vycvičená posádka si s tím bez problému poradí. Piloti, kteří byli v IFR u cvičeni filozofií „budeme létat jen odlet, přílet, vektorování a ILS, protože v dopravě potom stejně jinak létat nebudete“ se dostanou do potíží.

Mnozí se do těchto potíží dostanou už při výběrovém řízení, kdy jim podobnou nestandardní situaci nasimulují. A to se spolehněte, že Vám ji nasimulují.
 
Je naprosto pochopitelné, že se tento příklad těžko chápe člověku, který s létáním nemá zatím až takové zkušenosti. Co byste si z toho ale měli odnést je, že správný výcvik Vás kromě postupů, kdy jde všechno podle plánu a vše funguje, řízeně naučí také reagovat na situace, kdy to podle plánu úplně nejde.

✓ Výcvik létání podle přístrojů (tzv. IFRové létání) si v letecké škole DSA dovolíme popsat dvěma slovy: „poctivý IFR“. Nejen, že Vás naučíme, jak to chodí v každodenní praxi, budeme s Vámi ale cvičit i vše, co je třeba, abyste na výbornou obstáli, i když podmínky nejsou ideální a musíte čelit nestandardním situacím.

9. Nesourodá flotila, nízká kapacita letadel, simulátorů a výcvikových prostorů

× Jedna z posledních věcí, které chcete při výcviku zažít, jsou časté změny typů letadel, na kterých létáte.
 
Jakákoli zbytečná změna zpomaluje letecký výcvik. Místo toho, abyste se soustředili na to, jak správně provést novou disciplínu, musíte přemýšlet, kde v daném letadle co najdete, protože v typu, se kterým jste létali posledně, to prostě vypadá jinak. 
 
Změny typů letadel v průběhu jsou často způsobeny nesourodostí a nedostatečnou kapacitou letadlového parku dané školy. 
 
Většina škol má nanejvýš jeden vlastní výcvikový simulátor, na kterém se musí průběžně střídat všichni žáci. 
 
V takové škole se buď musí žák přizpůsobit času, kdy je požadovaný simulátor nebo typ letadla k dispozici, nebo musí letět v něčem jiném. Obojí je špatně.

Pro efektivní výcvik je kapacita letecké školy klíčová. Bavíme se tu jak o dostatečném množství instruktorů, letadel a simulátorů, tak o dostatečné kapacitě studijních prostorů (učebny, briefingy, stojánka, na kterou se vejde dostatek letadel atd.)

✓ Celá naše flotila jednomotorových letounů stojí na letounech amerického výrobce Cessna. Jedná se o letouny, které jsou vzhledem ke svým vlastnostem celosvětově nejvyužívanější pro letecké výcviky. Výcviková vrtulníková flotila stojí na vrtulnících Schweizer. Kdo má ale zájem, může u nás nad rámec standardního výcviku létat i na vrtulnících Enstrom a Eurocopter. Letadel máme dohromady skoro 50 a jsme tedy flexibilní, což Vám umožňuje létat, kdykoli se to hodí právě Vám. Kromě toho provozujeme 3 moderní certifikované simulátory, z nichž dva jsou pro potřeby výcviku pilotů letounů a jeden pro výcvik pilotů vrtulníků. Pro účely výcviku létání podle přístrojů na letounech simulátory představují letoun Piper 34 Seneca, na kterém budete v konečné fázi výcviku absolvovat vícemotorový výcvik MEP Land a ME/IR. Budete ho tedy už před svým prvním letem v tomto letadle dobře znát. Náš vrtulníkový simulátor je jediným certifikovaným simulátorem vrtulníku v ČR. Všechny 3 simulátory jsou certifikovány jako FNPT II MCC. Výcviky se odehrávají v našich dvou velkých hangárech, které jsou vybaveny jak dostatečným počtem briefingových místností, tak učeben.

10. Nevyhovující technický stav letadel, simulátorů a vybavení

× Technický stav letadel je jedním z klíčových vlastností každé letecké společnosti.

U letadel často nezáleží ani tak na datu výroby a počtu odlétaných hodin, ale především na úrovni jejich údržby. Ta je jedním ze základních předpokladů pro bezpečné létání.

Kromě toho je vhodné zaměřit se také na vybavení letadel a jeho jednotnost.

Ačkoli u letadel, která létají pouze VFR, není povinný např. umělý horizont, solidní letecká škola ho v nich ale stejně bude mít, i když to přináší „náklady navíc“.

Nikdy totiž nevíte, jestli nedopatřením nevlétnete do oblačnosti, ve které je umělý horizont životně důležitým přístrojem.

✓ Letecká škola DSA disponuje vlastním střediskem údržby, které je oprávněno servisovat jak nejmenší výcviková letadla, tak větší vrtulníky a proudové letouny business jet. Vlastní servis je pro nás zárukou maximální kvality provádění údržby v souladu s přísnou legislativou. Samozřejmostí je pro nás také rozsáhlá databáze letišť v simulátoru. Můžete se tedy v rámci výcviku podívat i do světa. Téměř všechna letadla, která se používají pro přístrojový výcvik, jsou vybavena autopilotem, takže když už umíte letět „na ruku“, osvojíte si i létání s využitím automatizovaného systému řízení letadla.

11.  Letiště (ne)vhodné pro výcvik?

Poloha a vybavení letiště jsou jedním ze zásadních faktorů ovlivňujících efektivitu výcviku. 

a) Dopravní (ne)dostupnost

× Mnozí žáci dojíždějí do letecké školy hromadnou dopravou. 
 
Vyhnout se jistě chcete tomu, že Vám vlak pojede jednou za 3 hodiny a budete muset 4x přestupovat a ještě jít 30 minut pěšky po blátivé cestě k letišti. 
 
Na letiště byste tak museli dorazit buď o den dříve, nebo byste přijeli již způli vyčerpaní. Vhodné je tedy přihlédnout i k tomu, jaké je dopravní spojení na letiště, kde chcete provádět výcvik.

✓ Letiště Hradec Králové disponuje vlastní zastávkou MHD a do Hradce Králové, jakožto do krajského města, směřují mnohé vlakové i autobusové linky z celé ČR. Letiště je samozřejmě skvěle dostupné pro cestování automobilem, mnozí ocení, že z dálnic D11 a D35 je to k nám jen pár minut.

b) Poloha vzhledem k ostatním letištím?

× Jsou letiště, která jsou sice v bezprostřední blízkosti jednoho IFRového letiště, kde se cvičí přístrojová přiblížení, ovšem na ostatní IFRová letiště v ČR je to už poměrně daleko – tedy utratíte nemalé částky jen za to, že musíte k takovým letištím doletět.

✓ Z letiště v Hradci Králové je to přiměřeně blízko na téměř všechna IFRová letiště v ČR i několik IFRových letišť v zahraničí. To Vám i nám poskytuje flexibilitu v případě, že ne všude je vhodné počasí pro provádění výcviku.

c) Krátká, travnatá, hrbolatá a často podmáčená dráha

× Existují letiště s betonovou drahou a existují letiště travnatá. A má-li letiště travnatou dráhu, tak může být pěkně rovná, ale také až rizikově hrbolatá.

Letiště s betonovou dráhou je rozhodně vhodnější pro výcvik dopravních pilotů než letiště travnaté. Betonová dráha není nikdy rozmáčená a neprovozuschopná po deštivých dnech, je obvykle dlouhá a široká, což výrazně přispívá bezpečnosti, a není hrbolatá, což má rovněž pozitivní vliv na bezpečnost.

Hrbolatost některých travnatých drah v České republice je pro výcvik skutečně nevhodná.

✓ Ideální kombinací je letiště, které má jak betonovou, tak travnatou dráhu. Takovým letištěm je i to hradecké. Žák tedy není nijak omezen a získá zkušenosti z obou povrchů. Letiště s betonovou dráhou jsou navíc obvykle velmi podobná letištím, ze kterých operují dopravní letadla, a žák se tak zde díky např. systému pojezdových drah, značení apod., na rozdíl od čistě travnatých letišť, učí od první minuty v kabině přemýšlet a pohybovat tak, jako kdyby byl na velkém mezinárodním letišti.

d)  Omezení vyplývající z rozdělení vzdušného prostoru

× Mnoho letišť v ČR leží v nebo pod řízenými prostory typu CTR/TMA.

To může někdo prezentovat jako výhodu, neboť zde musí žák daleko dříve a více komunikovat s řídícími letového provozu, kteří jsou za tyto prostory zodpovědní, a zdánlivě se toho tak žáci více naučí.

Pravdou ale je, že pro výcvik takové letiště není příliš vhodné. Často totiž v takových prostorech řídící vzhledem k množství provozu nepovolí zamýšlené výcvikové činnosti, což vede k tomu, že žák zbytečně utrácí peníze za odlet mimo tyto prostory, do míst, kde lze výcvikové činnosti provádět bez omezení. A jsou úlohy, do kterých vám takový přelet Úřad pro civilní letectví ani nezapočítá.

✓ Letiště Hradec Králové leží mimo tyto prostory a výcvikové lety nad letištěm nebo v jeho bezprostřední blízkosti nejsou nijak omezené. Na jih od našeho letiště leží CTR/TMA Pardubice, takže žáci budou mít dostatek příležitostí pilovat komunikaci s řídícími téměř při každém navigačním letu…tedy až na to přijde správný čas.

e) Za nočním výcvikem je někde třeba doletět

× Některá letiště jsou vybavena pro noční provoz, jiná ne. S ohledem na délky dní a protihlukové postupy se noční výcvik zpravidla létá na podzim, v zimě a na jaře, tedy i v období, kdy počasí létání v noci úplně nepřeje.

Žákům ze škol, které nemají vlastní letiště certifikované pro noční provoz, často plány zkříží nevyhovující počasí na trati k jinému, pro noc certifikovanému, letišti. Často se tak stává, že žák, který přijel na noční výcvik, se zase otočí a jede domů, protože na to jiné, pro noční provoz certifikované letiště, se vzhledem k počasí nedá do letět.

✓ Jen několik málo letišť v České republice je vybaveno pro noční létání. Je tedy rozumné pro svůj výcvik zvolit školu, která sídlí na jednom z těchto letišť. Asi pro Vás nebude překvapením, že Hradec Králové mezi tato letiště patří.

f)  Omezená provozní doba

× Pak je tu poměrně dost letišť, která mají omezenou provozní dobu. Buď jsou v provozu jen část roku, nebo pouze ve svátky a o víkendech. To s sebou přináší pauzy v létání a výcvik to výrazně prodlužuje a komplikuje.
✓Hradecké letiště funguje celoročně od rána do večera, provozní dobu lze prodloužit i do noci, žádné omezení z toho tedy pro výcvik nevyplývá.

g) Na letišti se nedá ubytovat

× Málokdo má leteckou školu, ve které provádí výcvik profesionálního pilota, v bezprostřední blízkosti svého bydliště. Mnozí žáci za kvalitním výcvikem dojíždějí i z docela velké dálky a není tedy efektivní, aby každý den jezdili sem a tam. Vhodné je tedy zvolit školu, která disponuje vlastními a cenově přijatelnými ubytovacími kapacitami.
✓ V DSA jsme si této nutnosti vědomi, a proto naše letecká škola disponuje vlastním ubytováním za velmi přijatelné ceny. Ubytování je navíc přímo na letišti, což pro Vás představuje také významnou úsporu času.

12. Letadlo si vytáhni, natankuj a po návratu ho nezapomeň umýt ….

× „Když si žák musí tahat z plného hangáru letadlo před letem sám, u toho další 4 letadla uhnout, ještě ani nevzlétne a už je jeho kapacita paliva z 50 % vyčerpaná,“ řekl jeden z našich studentů, poté co k nám přišel z konkurenční školy.
✓ U nás si letadlo z hangáru netaháte, netankujete, nemyjete ho, ani ho neuklízíte zpět do hangáru. To mají za úkol naši provozní technici. Vy se soustředíte na předletovou přípravu a na létání. To je Váš úkol.

13. „Výcvik jsi dodělal a zaplatil, už je to jen na tobě“

× Pro mnohé školy končí zájem o žáka a zákazníka v jedné osobě ve chvíli, kdy je zaplacená poslední faktura a je vystaveno potvrzení o výcviku. Jistě tím splnily, co měly, ale možná by to chtělo ještě něco navíc.

✓ U nás to posledním výcvikovým letem nekončí. Organizujeme semináře s našimi bývalými žáky, kteří se s Vámi podělí o to, co přesně ve Vaší situaci udělali, aby uspěli ve výběrovém řízení u společnosti, ve které létají.

Ve spolupráci s leteckou společností Smartwings nabízíme schválený kadetský program pro budoucí piloty této společnosti.

Budoucí profesionální piloty letounů bude jistě zajímat, že jsme schválenou školou pro kadetský program letecké společnosti Smartwings, jedné z největších leteckých společností v Evropě. Za zmínku jistě stojí, že naše letecká škola získala získala při auditním hodnocení společnosti Smartwings plný počet hvězdiček. Účast v kadetském programu představuje nespornou výhodu našich absolventů oproti studentům z jiných leteckých škol.


Kdo přesně jsme a co pro vás můžeme udělat?

„Dobrý den, těší mě…

Jmenuji se Daniel Tuček a jsem pilotem letecké záchranné služby a generálním ředitelem letecké společnosti DSA a.s.

Dnes jste na naše webové stránky přišli s vizí, že jednoho dne dosáhnete nelehké mety a získáte průkaz způsobilosti pilota. Ať už se bude jednat o vrtulník, nebo letoun, jsem si jist, že vám náš tým pomůže tohoto cíle dosáhnout bezpečně, efektivně a na co možná nejvyšší úrovni.

K dispozici vám je největší letecká škola v České republice, zkušený tým pilotů, instruktorů, techniků a dalších profesí.

Společnost DSA působí na leteckém trhu již od roku 1992 a po celou tu dobu vnímáme jako nesmírně důležitý závazek poskytovat našim zákazníkům služby v nejvyšší možné kvalitě při zachování maximální míry bezpečnosti.

Ostatně, přijeďte se přesvědčit na vlastní oči.“

Daniel Tuček

Co o nás říkají naši absolventi?

Jakub Kordoš, Embraer 190

Juraj Kresáč, Airbus A320

Pierre Oppein, Boeing 737


Jakub Kordoš, Embraer 190

Juraj Kresáč, Airbus A320

Pierre Oppein, Boeing 737


„Velká letecká škola s výborným zázemím a disponující všemi nástroji pro výcvik pilotů směřujících jak na profesionální dráhu, tak do zájmového létání.“
Tomáš, Boeing B-737

„Propracovany profesionalni system vyuky, skvela teoreticka priprava, skvele studuijni materialy a jejich neustaly vyvoj. V tom jste fakt nejvetsi Borci!!! Dale pak velikost (flotila, simulatory, instruktori).“

Petr, hobby pilot

„Profesionalita výcviku, skvělá teoretická příprava, vlastní studijní materiály a jejich provedení, profesionalita instruktorů, skvěle servisovaná letadla.“

Honza, Airbus A-320

„Na výcvik budu vždy rád vzpomínat, skvělý kolektiv lidí, super zážitky. Opravdu děkuji za kvalitní a korektní výcvik.“

Daniel, Boeing B-737

„Škola s výborným a profesionálním týmem odborníků, kteří zajišťují výcvik nejvyšší kvality dle nastavených a zaběhnutých standardů, a to včetně standardizovaných letových postupů.“

Karel, Boeing B-737

„Osobní a přátelský přístup ze strany výcvikového personálu vůči studentům. Letová technika v dobrém stavu a stará se o ni profesionální tým mechaniků.“

Martin, Airbus A-320

„It was a pleasure to undergo training in DSA due to the professionalism of instructors and friendly approach.“

Matthieu, Airbus A-320

„Není věc, kterou bych vytkl. Všechny studenty z našeho ročníku skvěle připravili a ještě s námi zůstali v kontaktu i po tom, co jsme zkoušky udělali.“

Jakub, Citation 525

„Velká letecká škola s výborným zázemím a disponující všemi nástroji pro výcvik pilotů směřujících jak na profesionální dráhu, tak do zájmového létání.“
Tomáš, Boeing B-737

„Škola s výborným a profesionálním týmem odborníků, kteří zajišťují výcvik nejvyšší kvality dle nastavených a zaběhnutých standardů, a to včetně standardizovaných letových postupů.“
Karel, Boeing B-737

„Propracovaný profesionální systém výuky, skvělá teoretická příprava, skvělé studijní materiály a jejich neustálý vývoj. V tom jste fakt největší borci!!! Dále pak velikost (flotila, simulátory, instruktoři).“
Petr, hobby pilot

„Osobní a přátelský přístup ze strany výcvikového personálu vůči studentům. Letová technika v dobrém stavu a stará se o ni profesionální tým mechaniků.“
Martin, Airbus A-320

„Profesionalita výcviku, skvělá teoretická příprava, vlastní studijní materiály a jejich provedení, profesionalita instruktorů, skvěle servisovaná letadla.“
Honza, Airbus A-320

„It was a pleasure to undergo training in DSA due to the professionalism of instructors and friendly approach.“
Matthieu, Airbus A-320

„Na výcvik budu vždy rád vzpomínat, skvělý kolektiv lidí, super zážitky. Opravdu děkuji za kvalitní a korektní výcvik.“
Daniel, Boeing B-737

„Není věc, kterou bych vytkl. Všechny studenty z našeho ročníku skvěle připravili a ještě s námi zůstali v kontaktu i po tom, co jsme zkoušky udělali.“
Jakub, Citation 525


Potkáme se spolu?

Dobrý den, jmenuji se Jan Klazar, v letecké škole DSA působím jako šéfinstruktor a jako kapitán letounu Cessna Citation 525A. Osobně jsem se spolu se svými kolegy podílel na výcviku již stovek studentů a pomohl jim dosáhnout jejich cíle stát se pilotem. 
 
V naší profesionální letecké škole jsme připraveni pomoci i vám. Nevadí, že ještě nemáte úplně jasno v tom, co další výcvik obnáší. Určitě je dobré pobavit se o tom s někým, kdo tím alespoň prošel, nebo ideálně s tím, pro koho je to každodenní náplň.

Pokud se rozhodnete přijet podívat do naší školy, na 99% se o tom všem pobavíme právě spolu.


Pokud máte obavy z toho, že…

1. se spálíte při výběru letecké školy,

2. výcvik nezvládnete skloubit se svými dalšími závazky,

3. výcvik je natolik nákladný, že se vám to nikdy nevrátí,

4. svého cíle nakonec nedosáhnete,

5. po dokončení výcviku neuspějete u výběrového řízení u letecké společnosti.

… je to naprosto v pořádku!

Protože když jsme my, piloti DSA, stáli před rozhodnutím, zda se do výcviku vůbec pustit nebo udělat další krok a zahájit další modul leteckého výcviku, měla většina z nás ty samé obavy. 
 
A ty samé obavy měla také většina ze stovek tisíc pilotů, kteří dnes dennodenně brázdí letové trasy vysoko nad všemi ostatními a jsou, jak se říká, za vodou. 
 
Dnes, jako piloti působící už léta v nejrůznějších odvětvích letecké dopravy, jako jsou aerolinie, business aviation, letecká záchranná služba atd. víme, že když si jdete za svým cílem, tyto obavy jsou zbytečné.


Proč udělat další krok ke splnění svého snu s námi?

Naše studenty se snažíme maximálně připravit na to, co budou budou potřebovat pro úspěšné zvládnutí všech zkoušek a pro své budoucí povolání pilota. Věříme, že to děláme dobře a chceme to dobře dělat i nadále. Díky tomu jsou naši absolventi velmi úspěšní při výběrových řízeních do českých i zahraničních leteckých společností! Víme, co byste měli očekávat, a umíme vás na to připravit. A navíc naše letecká škola má mezi leteckými společnostmi skvělé jméno, což samo o sobě zvyšuje pravděpodobnost přijetí.
Letový výcvik si u nás můžete časově plánovat tak, jak se vám to bude hodit. Jsme flexibilní, létáme celoročně a naši prioritou je to, abyste získali kvalitní výcvik za smluvený čas. Díky tomu, že máme dostatečný počet vlastních instruktorů, letadel, ale i simulátorů a rozsáhlé zázemí, bude letadlo čekat na vás, ne vy na letadlo.
Většina pilotů vrtulníků, kteří směřují na profesionální dráhu, se vidí v kabině vrtulníku letecké záchranné služby. Naše letecká společnost zajišťuje leteckou záchrannou službu na 6 stanicích v České republice, z toho na třech v režimu H24. Mnozí naši piloti prošli výcvikem právě v naší letecké škole a protože se svým záměrem létat v záchrance netajili, už při výcviku jsme si je formovali tak, abychom jim přechod do této náročné disciplíny maximálně ulehčili. Totéž jsme připraveni udělat i pro vás.

Udělejte první krok a splňte si svůj sen!

Co Vám dnes nabízíme?

  • Pošleme Vám manuál, jak se stát pilotem dopravního letadla a pilotem letecké záchranné služby.

  • Zveme Vás na exkurzi v letecké škole DSA v Hradci Králové (začátečnickou marketingovou poznámku, že volná místa docházejí, si odpustíme. Místa je dost a velká kapacita je ostatně něco, co vnímáme jako jednu z výhod pro naše studenty).

  • Let na certifikovaném výcvikovém simulátoru, ať zjistíte, zda máte létání v krvi.

    Chci se stát pilotem...

    ...a možná se rovnou přihlásit na exkurzi.

    Chcete se přihlásit na exkurzi na letišti v Hradci Králové?

    28.6.202526.7.202531.8.2025Ještě nevím, možná později

    Mám zájem o

    Výcvik pilota letounuVýcvik pilota vrtulníkuJeště nejsem rozhodnutý