CHCETE SE STÁT PROFESIONÁLNÍM PILOTEM?
Víte už, co je cílem vaší cesty?
Aerolinka?
Letecká záchranná služba?
Business Aviation?
Létání jen tak pro zábavu?
Jsme letecká společnost DSA a jako provozovatel letecké školy, aerotaxi a letecké záchranné služby bychom vám rádi na vaší cestě byli partnerem.
Největší letecká škola v ČR
Studentů ve výcviku v letošním roce
9/10 studentů úspěšně absolvuje závěrečné zkoušky na první pokus
Nesprávná volba letecké školy může mít za následek řadu vážných potíží při vaší cestě za vytyčeným cílem.
Od netransparentních platebních podmínek vedoucích k vyšší skutečné ceně výcviku přes neúspěch u zkoušky dovednosti s letovým examinátorem až po to, že vás při výběrových řízeních převálcují lépe vycvičení absolventi jiných (těch opravdu dobrých) škol.
Níže uvádíme konkrétní nedostatky, na které si stěžují studenti, když přecházejí z jiné letecké školy k nám. Protože samozřejmě usilujeme o to, abyste si vybrali právě naši leteckou školu, snažíme se zdůraznit kontrast mezi tím, jak by to mohlo vypadat jinde a jak to vypadá u nás.
Jak tedy NEUDĚLAT CHYBU při výběru letecké školy a nevyhodit miliony oknem?
1. Necháte se opít rohlíkem?
My se jako DSA od těchto praktik kategoricky distancujeme, protože dobře víme, že slíbit někomu hned na samém začátku výcviku, že dosáhne potřebné úrovně dovedností pilota HEMS, prostě nejde. Jistě, studenty, kteří si dali za cíl stát se pilotem HEMS, se snažíme pro tuto pozici formátovat už v průběhu výcviku, ale i zde platí, že všechno má svůj čas.

2. Výcvik ve škole, která je „levná“
S leteckým výcvikem je to ale úplně jinak a peníze vyhozené oknem za nekvalitní výcvik opravdu zabolí.
Jakmile ale narazíte na spojení výrazů „levný“, „sleva“ a „letecký výcvik“, je rozumné zbystřit. Ceny výcviků se mohou mezi jednotlivými školami jistě lišit, ale pokud je rozdíl větší, je to důvod k zamyšlení. Zatímco nekvalitní náplň do tiskárny poznáte hned při tisku prvních stránek, nekvalitní leteckou školu obvykle tak rychle nepoznáte. Bez dosavadních zkušeností v oboru totiž nevíte, jak v tomto specifickém případě má kvalita vypadat. Navíc nemáte možnost snadného porovnání.
Že je ve Vaší škole výcvik nekvalitní, si uvědomíte až zadlouho, kdy už Vám dávno ujel vlak a spousta peněz je pryč. Jak to s tou kvalitou bylo, se možná také dozvíte třeba až při výběrovém řízení do aerolinky, kdy uslyšíte, jak se uchazeči z kvalitních leteckých škol baví o věcech, které jste Vy při výcviku třeba ani nedělali, nebo o kterých jste dokonce ani nikdy neslyšeli…Nebo se to dozvíte tak, že ve výběrovém řízení neuspějete, protože Váš výcvik zkrátka nestál za nic.
Vysoké požadavky na bezpečnost a kvalitu s sebou nesou poměrně vysoké náklady na certifikaci a údržbu letadel, na výcvik personálu apod. Pokud je tedy výcvik až moc levný, někde něco nejspíš není dobře. Je to nízká úroveň bezpečnosti? Šetří se na údržbě Nekvalitní instruktoři? Předpotopní technika?
a) Uvedená cena je bez DPH
b) Pozor, zda v ceníku něco nechybí
Dejte pozor na to, aby byly v ceníku všechny transparentně uvedeny, ať nejste později nepříjemně překvapeni.
Často v ceníku může chybět cena za instruktora na palubě, hodinová sazba může být počítána na základě ceny paliva třeba před 5 lety s tím, že se dorovná jakýmisi podivnými palivovými poplatky, jejichž výši Vám dopředu nikdo neřekne.
Možná ještě někdo někde jen tak okrajově zmíní, že existuje něco jako přistávací a navigační poplatky, ale jejich reálnou výši Vám opět nikdo neprozradí.
Občas škola do ceny výcviku nezahrne zkoušky s examinátorem apod.
c) Je to levné, protože se v simulátoru odsedí maximum a v letadle minimum
Letová hodina v letadle je obvykle dražší než hodina v simulátoru. To je logické vzhledem k jejich různým pořizovacím cenám a velmi rozdílným nákladům na provoz a údržbu.
Některé letecké školy Vám ale neřeknou, že atraktivní cena u nich stojí na tom, že se při daném výcviku do letadla podíváte jen minimálně. Ty reálné zkušenosti Vám potom můžou chybět u zkoušky i v životě.
Odlétat skoro vše v simulátoru na úkor hodin v letounu se mnohdy nevyplácí. Simulátor je skvělý nástroj, který má své nezpochybnitelné výhody a k některým výcvikům neodmyslitelně patří, let skutečným letadlem ale určitě plně nenahradí.
d) Pozor, jaký čas Vám bude letecká škola účtovat
Buď Vám letecká škola účtuje dobu strávenou v letadle od zahájení pojíždění po úplné zastavení před hangárem, nebo Vám účtuje dobu od vzletu do přistání. V konečném důsledku je to nakonec poměrně velký rozdíl.
Představte si výcvikový let, kdy 15 minut pojíždíte a 60 minut strávíte v letadle. V jedné letecké škole zaplatíte 60 minut, ve druhé 75 minut.
Tento výcvikový let pro Vás bude v druhé škole o 25% dražší. Vaše snaha o minimalizaci nákladů pak může ve druhé škole vést k tomu, že budete při předletových postupech spěchat, aby bylo pojíždění co nejkratší, zbytečně zapomenete na některý z důležitých úkonů, a to už může mít vážné následky.

3. „Jsme nejlepší, naši instruktoři jsou nejzkušenější“, tvrdí o sobě některé letecké školy
4. „Všechna naše letadla jsou vybavena glass cockpitem, konvenční přístroje jsou minulost“, tvrdí některé letecké školy
![]() |
![]() |
5. Úroveň výcviku s otazníkem
Každému letu má předcházet briefing, kde se žák učí nejen zhodnotit meteorologickou situaci a další provozní záležitosti, ale pohovoří si s instruktorem i o náplni nadcházejícího výcvikového letu. Po letu má zase nastat debriefing, při kterém žák společně s instruktorem proběhnuvší let rozeberou a zhodnotí dosavadní pokrok. Mnohé školy tohle nedělají, nebo to nedělají pořádně, protože je to stojí čas a peníze. Přitom je tato část výcviku opravdu důležitá. Že s Vámi někdo udělá debriefing po cestě z navigačního letu nebo při pojíždění po přistání, je k ničemu. V takové chvíli pořád ještě řídíte letadlo, což Vám zabírá nemalou kapacitu. Vystoupíte z letadla a už si půlku zo toho, co Vám někdo vykládal, nebudete pamatovat, natož abyste se z toho poučili do dalších letů.
6. Chybějící standardizace
Každý pilot by měl postupovat v souladu se standardními provozními postupy společnosti, ve které létá. Stejně tak by měla podle standardních provozních postupů fungovat letecká škola.
Nemělo by se Vám stát, že Vám „instruktor A“ řekne, ať danou věc děláte takto, a při příštím letu Vám „instruktor B“ řekne, že takto to určitě dělat nemáte, že to máte dělat jinak.
Jak „instruktor A“, tak „instruktor B“ mohou mít klidně pravdu, oba postupy mohou být správné a bezpečné, akorát každý z pánů preferuje jiný postup.
Tato situace by ale ve výcviku nastat neměla, protože je pro studenty matoucí a všechno matoucí může být ve svém důsledku i rizikové.

7. Instruktoři, kteří možná mají svůj primární zájem někde jinde
U kolektivu, který je založen pouze na externistech, kteří se v letecké škole ukážou jednou za čas a ani se mezi sebou vzájemně nepotkávají, hrozí, že výcviku nových pilotů nebudou přikládat takovou důležitost, jako svému primárnímu zaměstnání. Snadno se může stát, že tu nebude fungovat přenos informací. To nakonec odnesete vy jako žák, který si toho z výcvikového letu tolik neodnese. Rozhodně ale netvrdíme, že se to tak děje všude.
8. (Ne)poctivý IFR
Standardní let s cestujícími se téměř v celé délce řídí pomocí systémů prostorové navigace (RNAV) a sestává z přístrojového odletu, letu po letových tratích, přístrojového příletu, přiblížení (nejčastěji s využitím systému ILS) a přistání.
Přílet, přiblížení a přistání jsou nejnáročnější. Pilotům obvykle hodně pomáhá aktivovaný autopilot, nebo alespoň zobrazený flight director a také to, že je většinou na konci letu řídící letového provozu vektorují. Při vektorování piloti pouze poslouchají pokyny řídících a ti je navedou přímo na finální sestup obvykle v ose dráhy. Tento scénář pilotům práci velmi zjednodušuje. Čas od času to ale není taková hračka.
Vektorování nemusí být k dispozici, letiště není vybaveno systémem ILS, ale např. pouze obtížnějším NDB přiblížením, a ještě k tomu máte závadu RNAV. Aby toho nebylo málo, nemusí být ani až tak pěkné počasí. Dobře vycvičená posádka si s tím bez problému poradí. Piloti, kteří byli v IFR u cvičeni filozofií „budeme létat jen odlet, přílet, vektorování a ILS, protože v dopravě potom stejně jinak létat nebudete“ se dostanou do potíží.
Mnozí se do těchto potíží dostanou už při výběrovém řízení, kdy jim podobnou nestandardní situaci nasimulují. A to se spolehněte, že Vám ji nasimulují.
Je naprosto pochopitelné, že se tento příklad těžko chápe člověku, který s létáním nemá zatím až takové zkušenosti. Co byste si z toho ale měli odnést je, že správný výcvik Vás kromě postupů, kdy jde všechno podle plánu a vše funguje, řízeně naučí také reagovat na situace, kdy to podle plánu úplně nejde.

9. Nesourodá flotila, nízká kapacita letadel, simulátorů a výcvikových prostorů
Jakákoli zbytečná změna zpomaluje letecký výcvik. Místo toho, abyste se soustředili na to, jak správně provést novou disciplínu, musíte přemýšlet, kde v daném letadle co najdete, protože v typu, se kterým jste létali posledně, to prostě vypadá jinak.
Změny typů letadel v průběhu jsou často způsobeny nesourodostí a nedostatečnou kapacitou letadlového parku dané školy.
Většina škol má nanejvýš jeden vlastní výcvikový simulátor, na kterém se musí průběžně střídat všichni žáci.
V takové škole se buď musí žák přizpůsobit času, kdy je požadovaný simulátor nebo typ letadla k dispozici, nebo musí letět v něčem jiném. Obojí je špatně.
Pro efektivní výcvik je kapacita letecké školy klíčová. Bavíme se tu jak o dostatečném množství instruktorů, letadel a simulátorů, tak o dostatečné kapacitě studijních prostorů (učebny, briefingy, stojánka, na kterou se vejde dostatek letadel atd.)

10. Nevyhovující technický stav letadel, simulátorů a vybavení
U letadel často nezáleží ani tak na datu výroby a počtu odlétaných hodin, ale především na úrovni jejich údržby. Ta je jedním ze základních předpokladů pro bezpečné létání.
Kromě toho je vhodné zaměřit se také na vybavení letadel a jeho jednotnost.
Ačkoli u letadel, která létají pouze VFR, není povinný např. umělý horizont, solidní letecká škola ho v nich ale stejně bude mít, i když to přináší „náklady navíc“.
Nikdy totiž nevíte, jestli nedopatřením nevlétnete do oblačnosti, ve které je umělý horizont životně důležitým přístrojem.

11. Letiště (ne)vhodné pro výcvik?
a) Dopravní (ne)dostupnost
Vyhnout se jistě chcete tomu, že Vám vlak pojede jednou za 3 hodiny a budete muset 4x přestupovat a ještě jít 30 minut pěšky po blátivé cestě k letišti.
Na letiště byste tak museli dorazit buď o den dříve, nebo byste přijeli již způli vyčerpaní. Vhodné je tedy přihlédnout i k tomu, jaké je dopravní spojení na letiště, kde chcete provádět výcvik.
b) Poloha vzhledem k ostatním letištím?
c) Krátká, travnatá, hrbolatá a často podmáčená dráha
Letiště s betonovou dráhou je rozhodně vhodnější pro výcvik dopravních pilotů než letiště travnaté. Betonová dráha není nikdy rozmáčená a neprovozuschopná po deštivých dnech, je obvykle dlouhá a široká, což výrazně přispívá bezpečnosti, a není hrbolatá, což má rovněž pozitivní vliv na bezpečnost.
Hrbolatost některých travnatých drah v České republice je pro výcvik skutečně nevhodná.

d) Omezení vyplývající z rozdělení vzdušného prostoru
To může někdo prezentovat jako výhodu, neboť zde musí žák daleko dříve a více komunikovat s řídícími letového provozu, kteří jsou za tyto prostory zodpovědní, a zdánlivě se toho tak žáci více naučí.
Pravdou ale je, že pro výcvik takové letiště není příliš vhodné. Často totiž v takových prostorech řídící vzhledem k množství provozu nepovolí zamýšlené výcvikové činnosti, což vede k tomu, že žák zbytečně utrácí peníze za odlet mimo tyto prostory, do míst, kde lze výcvikové činnosti provádět bez omezení. A jsou úlohy, do kterých vám takový přelet Úřad pro civilní letectví ani nezapočítá.
e) Za nočním výcvikem je někde třeba doletět
Žákům ze škol, které nemají vlastní letiště certifikované pro noční provoz, často plány zkříží nevyhovující počasí na trati k jinému, pro noc certifikovanému, letišti. Často se tak stává, že žák, který přijel na noční výcvik, se zase otočí a jede domů, protože na to jiné, pro noční provoz certifikované letiště, se vzhledem k počasí nedá do letět.

f) Omezená provozní doba
g) Na letišti se nedá ubytovat
12. Letadlo si vytáhni, natankuj a po návratu ho nezapomeň umýt ….

13. „Výcvik jsi dodělal a zaplatil, už je to jen na tobě“
Ve spolupráci s leteckou společností Smartwings nabízíme schválený kadetský program pro budoucí piloty této společnosti.


Kdo přesně jsme a co pro vás můžeme udělat?
„Dobrý den, těší mě…
Jmenuji se Daniel Tuček a jsem pilotem letecké záchranné služby a generálním ředitelem letecké společnosti DSA a.s.
Dnes jste na naše webové stránky přišli s vizí, že jednoho dne dosáhnete nelehké mety a získáte průkaz způsobilosti pilota. Ať už se bude jednat o vrtulník, nebo letoun, jsem si jist, že vám náš tým pomůže tohoto cíle dosáhnout bezpečně, efektivně a na co možná nejvyšší úrovni.
K dispozici vám je největší letecká škola v České republice, zkušený tým pilotů, instruktorů, techniků a dalších profesí.
Společnost DSA působí na leteckém trhu již od roku 1992 a po celou tu dobu vnímáme jako nesmírně důležitý závazek poskytovat našim zákazníkům služby v nejvyšší možné kvalitě při zachování maximální míry bezpečnosti.
Ostatně, přijeďte se přesvědčit na vlastní oči.“

Co o nás říkají naši absolventi?
Jakub Kordoš, Embraer 190
Juraj Kresáč, Airbus A320
Pierre Oppein, Boeing 737
Jakub Kordoš, Embraer 190
Juraj Kresáč, Airbus A320
Pierre Oppein, Boeing 737
„Velká letecká škola s výborným zázemím a disponující všemi nástroji pro výcvik pilotů směřujících jak na profesionální dráhu, tak do zájmového létání.“
Tomáš, Boeing B-737
„Propracovany profesionalni system vyuky, skvela teoreticka priprava, skvele studuijni materialy a jejich neustaly vyvoj. V tom jste fakt nejvetsi Borci!!! Dale pak velikost (flotila, simulatory, instruktori).“
Petr, hobby pilot„Profesionalita výcviku, skvělá teoretická příprava, vlastní studijní materiály a jejich provedení, profesionalita instruktorů, skvěle servisovaná letadla.“
Honza, Airbus A-320„Na výcvik budu vždy rád vzpomínat, skvělý kolektiv lidí, super zážitky. Opravdu děkuji za kvalitní a korektní výcvik.“
Daniel, Boeing B-737„Škola s výborným a profesionálním týmem odborníků, kteří zajišťují výcvik nejvyšší kvality dle nastavených a zaběhnutých standardů, a to včetně standardizovaných letových postupů.“
Karel, Boeing B-737„Osobní a přátelský přístup ze strany výcvikového personálu vůči studentům. Letová technika v dobrém stavu a stará se o ni profesionální tým mechaniků.“
Martin, Airbus A-320„It was a pleasure to undergo training in DSA due to the professionalism of instructors and friendly approach.“
Matthieu, Airbus A-320„Není věc, kterou bych vytkl. Všechny studenty z našeho ročníku skvěle připravili a ještě s námi zůstali v kontaktu i po tom, co jsme zkoušky udělali.“
Jakub, Citation 525
„Velká letecká škola s výborným zázemím a disponující všemi nástroji pro výcvik pilotů směřujících jak na profesionální dráhu, tak do zájmového létání.“
Tomáš, Boeing B-737
„Škola s výborným a profesionálním týmem odborníků, kteří zajišťují výcvik nejvyšší kvality dle nastavených a zaběhnutých standardů, a to včetně standardizovaných letových postupů.“
Karel, Boeing B-737
„Propracovaný profesionální systém výuky, skvělá teoretická příprava, skvělé studijní materiály a jejich neustálý vývoj. V tom jste fakt největší borci!!! Dále pak velikost (flotila, simulátory, instruktoři).“
Petr, hobby pilot
„Osobní a přátelský přístup ze strany výcvikového personálu vůči studentům. Letová technika v dobrém stavu a stará se o ni profesionální tým mechaniků.“
Martin, Airbus A-320
„Profesionalita výcviku, skvělá teoretická příprava, vlastní studijní materiály a jejich provedení, profesionalita instruktorů, skvěle servisovaná letadla.“
Honza, Airbus A-320
„It was a pleasure to undergo training in DSA due to the professionalism of instructors and friendly approach.“
Matthieu, Airbus A-320
„Na výcvik budu vždy rád vzpomínat, skvělý kolektiv lidí, super zážitky. Opravdu děkuji za kvalitní a korektní výcvik.“
Daniel, Boeing B-737
„Není věc, kterou bych vytkl. Všechny studenty z našeho ročníku skvěle připravili a ještě s námi zůstali v kontaktu i po tom, co jsme zkoušky udělali.“
Jakub, Citation 525

Potkáme se spolu?
Dobrý den, jmenuji se Jan Klazar, v letecké škole DSA působím jako šéfinstruktor a jako kapitán letounu Cessna Citation 525A. Osobně jsem se spolu se svými kolegy podílel na výcviku již stovek studentů a pomohl jim dosáhnout jejich cíle stát se pilotem.
V naší profesionální letecké škole jsme připraveni pomoci i vám. Nevadí, že ještě nemáte úplně jasno v tom, co další výcvik obnáší. Určitě je dobré pobavit se o tom s někým, kdo tím alespoň prošel, nebo ideálně s tím, pro koho je to každodenní náplň.
Pokud se rozhodnete přijet podívat do naší školy, na 99% se o tom všem pobavíme právě spolu.
Pokud máte obavy z toho, že…
2. výcvik nezvládnete skloubit se svými dalšími závazky,
3. výcvik je natolik nákladný, že se vám to nikdy nevrátí,
4. svého cíle nakonec nedosáhnete,
5. po dokončení výcviku neuspějete u výběrového řízení u letecké společnosti.
… je to naprosto v pořádku!
Protože když jsme my, piloti DSA, stáli před rozhodnutím, zda se do výcviku vůbec pustit nebo udělat další krok a zahájit další modul leteckého výcviku, měla většina z nás ty samé obavy.
A ty samé obavy měla také většina ze stovek tisíc pilotů, kteří dnes dennodenně brázdí letové trasy vysoko nad všemi ostatními a jsou, jak se říká, za vodou.
Dnes, jako piloti působící už léta v nejrůznějších odvětvích letecké dopravy, jako jsou aerolinie, business aviation, letecká záchranná služba atd. víme, že když si jdete za svým cílem, tyto obavy jsou zbytečné.

Proč udělat další krok ke splnění svého snu s námi?


Udělejte první krok a splňte si svůj sen!
Co Vám dnes nabízíme?
- Pošleme Vám manuál, jak se stát pilotem dopravního letadla a pilotem letecké záchranné služby.
- Zveme Vás na exkurzi v letecké škole DSA v Hradci Králové (začátečnickou marketingovou poznámku, že volná místa docházejí, si odpustíme. Místa je dost a velká kapacita je ostatně něco, co vnímáme jako jednu z výhod pro naše studenty).
- Let na certifikovaném výcvikovém simulátoru, ať zjistíte, zda máte létání v krvi.